Vissza

Összehasonlított termékek

Elektromos kerékpár – a jövő közlekedési eszköze

Az e-bike egy elektromos motorral és egy akkumulátorral ellátott kerékpár, amely lehetővé teszi, hogy kisebb erőfeszítéssel és kényelmesebb módon közlekedjünk, mint egy hagyományos biciklivel. Az e-kerékpároknak is számos típusa létezik a városi bringáktól az országúti és az összecsukható kompakt bicikliken át a teljes felfüggesztésű hegyi kerékpárokig, mi most általánosságban mesélünk az elektromos biciklik történetéről, kialakításáról és használatáról.   

Elektromos kerékpár – a jövő közlekedési eszköze
Elektromos kerékpár – a jövő közlekedési eszköze


Tudtad, hogy Hollandiában az értékesített kerékpárok 68 százaléka e-bike? Németországban is egyre többen pattannak e-biciklire, a statisztikák szerint ott minden tíz eladott bringából négy elektromos. Az e-kerékpárok több mint húsz éve jelentek meg a piacon, s bár eddig leginkább Kínában és Európában hódítottak, számos előnyüknek köszönhetően sanszos, hogy hamarosan világszerte népszerű közlekedési eszközök lesznek. Ez pedig mind a légszennyezés, mind a forgalmi fennakadások, mind az emberek életmódjának szempontjából lényeges pozitív változás lenne. 
Az a legjobb az elektromos kerékpárokban, hogy életkortól és fizikai adottságoktól függetlenül élvezetessé teszik a tekerést, azok számára is, akik alapvetően nem szívesen választják a közlekedésnek vagy rekreációnak ezt a formáját. 

Az első elektromos kerékpárok

Az elektromos kerékpárok első szabadalmát 1895-ben jegyezte be egy Ogden Bolton nevű amerikai feltaláló. Bolton hajtómű nélküli kerékpárját egy 6 pólusú hátsó agymotorral és egy 10 voltos akkumulátorral látta el, melyből a motor maximálisan 100 ampert tudott felvenni. 
Két évvel később a bostoni Hosea W. Libbey kifejlesztett egy kettős villanymotorral működő kerékpárt, amelynek motorját a forgattyús tengely kerékagyában helyezte el. Ezt a modellt vették alapul egy évszázaddal később a Giant Lafree elektromos kerékpárok tervezői, de valamennyi modern elektromos biciklire igaz, hogy a 19. századi dizájnrészletek alapján készül. 
Általánosságban elmondható tehát, hogy az e-bike-ok olyan kerékpárok, amelyek akkumulátoros rásegítéssel rendelkeznek: a pedálozás hatására aktiválódó csendes kis motor lendületet ad, aminek köszönhetően még a dombon felfelé tekerés is nyűg- és izzadásmentes lehet.  (A pedál nélküli e-bike-okon egy „gázkar” vagy szabályozó szelep elfordításával érhetjük el ugyanezt.) Gombnyomással választhatjuk ki a fokozatok közül, hogy milyen mértékben segítsen nekünk az elektromotor hajtani a kerékpárt,  kikapcsolt állapotban pedig valamennyi e-bike – típustól függetlenül – hagyományos kerékpárként használható. 

Kétféle motor létezik

Az elektromos meghajtású motor a bringa típusától függően vagy középen, a hajtókarnál, vagy pedig a hátsó vagy első kerékagyban kap helyet. Mindkét típusnak megvannak a maga előnyei és hátrányai, de az elmúlt években a középhajtású rendszerek általában jobb megoldásnak bizonyultak, főleg a hegyi kerékpárok esetében. Nézzük meg a két típus közötti fő különbségeket.

A hajtóművekkel egybeépített motorral működő e-bike-ok általában autentikusabb biciklis élményt nyújtanak, aminek egyszerűen az az oka, hogy a nyomatékérzékelővel ellátott motor a pedálra ható erővel arányos mértékben reagál: minél erősebben pedálozunk, annál többet segít a motor. Ennek köszönhető a kerékpár súlypontjának ideális eloszlása és szabadabb gördülése is – emiatt terepen is bevethető –, ami a kerékagymotoros bringákra kevésbé jellemző. A hátránya ezeknek a bringáknak az, hogy a motor csak a hozzá tervezett vázakkal kompatibilis, azaz csak a gyárilag szerelt hajtóműrendszert lehet vele használni, meghibásodás esetén pedig az egész egységet cserélni kell. 
A „orrmotoros” (a motor az első kerékagy helyén található) és  „farmotoros” (a motor a hátsó kerékagy helyére kerül) elektromos bringák az előbbinél egyszerűbb kialakításúak, és sík terepen, illetve aszfalton használatosak. A legtöbb kerékagymotor nem érzékeli, mekkora erőt fejtünk ki lábunkkal, s a keréken elhelyezett motor a defektes gumi cseréjét is megnehezíti.

Mi a helyzet a teljesítménnyel?

Teljesítmény alapján az Európában forgalmazott elektromos kerékpároknak két osztályát különböztetjük meg, melyek közül messze a legnépszerűbbek azok az e-bike-ok, amelyeknek motorja 250 watt teljesítményű, maximális sebessége pedig 25 km/óra – mivel nem nagyon van más választási lehetőség (lásd alább, a megjegyzésben). A másik osztályba az 1000 watt teljesítményű motorral ellátott kerékpárok tartoznak, amelyek óránként 45 kilométert képesek megtenni, vezetésükhöz jogosítványra van szükség, használatuk közben kötelező a bukósisak viselése, és tilos kerékpárúton közlekedni velük. Ezek a járgányok tulajdonképpen motorkerékpároknak minősülnek. 

Megjegyzés: Az elektromos kerékpárok gyártásakor a sebességkorlátozást 25 km/h-ra állítják be, hogy az eszköz megfeleljen az elektromos kerékpárral közutakon való közlekedésre vonatkozó előírásoknak. Bár a sebességkorlátozást egyes márkák esetében magasabb értékre lehet állítani, tudatosítani kell, hogy ebben az esetben az elektromos kerékpár már nem felel meg a vonatkozó előírásoknak, így nem használható közutakon.

A termékleírások böngészésekor érdemes külön tanulmányozni a motor és az akkumulátor műszaki paramétereit is, de mielőtt nekiállnál vadászni, érdemes elolvasnod ezt az útmutatót annak érdekében, hogy megtaláld a számodra legmegfelelőbb elektromos kerékpárt. 

 

Hasonló termék


Hasonló cikkek

Iratkozz fel és sosem maradsz le!
Akciós hírlevél