Bevezető > Hogyan válasszunk megfelelő váz és kerékméretet kerékpár vásárlásnál?

Hogyan válasszunk megfelelő váz és kerékméretet kerékpár vásárlásnál?

Kerékpárt szeretnél vásárolni, de nem vagy biztos abban, milyen típust, vázméretet, kerékméretet vagy felszereltséget válassz? Készítettünk Neked egy részletes tanácsadót, amely segít a döntésben.

kolo

 

Fontos pontok a vásárlás előtt

Egy kerékpár vásárlás nem egyszerű és könnyű dolog. Vásárlás előtt fontos, hogy néhány dolgot tissztázzunk magunkban. A vásárlás fő szempontja az legyen, milyen kerékpártípust is szeretnénk valójában vásárolni. Ez legfőképpen attól függ, milyen terepen szeretnéd a kerékpárt elsősorban használni. Ezen szempontból sajnos nem létezik univerzális kerékpár. Minden bringa ugyanis egyszerűsítve egyfajta terepre ideális. A kiválasztott típus, s annak minősége amennyiben ez lehetséges, mindig az évi előreláthatóan letekert kilométer, terep, bringázási stílus tükre legyen.

A döntésed előtt ezeket a szempontokat fontos mérlegelni: 

A rosszul kiválasztott vázméret, a rosszul beállított nyeregmagasság jelentősen ronthatják a bringázási élményt és hosszútávon egészségügyi problémákat okozhatnak (hátfájás, izületfájdalom). 

Milyen kerékpártípust válasszunk?


Gyakori kerékpározás terepen
A számodra megfelelő kerékpár típus ez esetben a mountain bike (hegyikerékpár, MTB, monti,..). Kerekei szélesebb profilúak és mintázatuk terepre illik. Ennek köszönhetően sokkal jobban tapad a csúszós földön és jobban bírja az egyenetlen talajt. Az MTB kerékpárokat feloszthatjuk fixvázas kerékpárokra vagy összteleszkópos típusokra, melyeknek nemcsak az első villái teleszkóposak, hanem maga a váz is, melynek köszönhetően ritmusosabban tudsz tekerni egyenetlen terepen és megbirkózol a lejtőkkel. Némely kerékpár rugózása fixálható, ezt főleg azon felhasználók díjazzák, akik például a kerékpárt downhillezésnél, maratonoknál használják, de éppúgy kevésbé megerőltető terepen is.

Klasszikus alkalmi kerékpározás valamint városi kerékpárhasználat
Ebben az esetben elég számodra a városi kerékpár típus, amely főleg egyenes, aszfaltozott terepen használatos. A második lehetőség egy trekking bicikli, amelyek felszereltsége tartalmaz sárvédőt, világítást, csengőt vagy akár csomagtartót is.

Gyakori hosszútávú kerékpárutak közúton
Az országúti kerékpár a megfelelő a számodra. Konstrukciós kialakítása az aerodinamikus uléspoziciónak megfelelően van kialakítva, a lehetőleg legkisebb légellenállás, tökéletes erőátvitel mellett.  A kerékpáron csak a legszükségesebb komponensek találhatóak, váltója a sebességre kihegyezett, ezért a súlya is a legkönnyebb az összes kerékpártípus közul.

Terep, város és közút kombinációja
Ebben az esetben két típus közt dönthetsz, amelyek a cross vagy a trekking kerékpár. A Cross kerékpár ötvözi az országúti és az MTB előnyeit. A kerékpáros magasabb pozicióban ül, nagyobb a kerékméret, a gumik mintázata univerzális, így sokkal használhatóbb aszfaltozott utakon.  Amennyiben könnyebb terepen szeretnéd használni, akkor biztosan ez lesz a megfelelő választás számodra. 

További speciális kerékpárok
Összecsukható kerékpárok, elektromos kerékpárokBMX, gyerekbiciklik

Hogyan válasszuk ki a megfelelő  kerékméretet (átmérőt)?

A kerékméret választás legfontosabb elemei a kerékpározási stílusod, kerékpározási technikád, terep melyen elsődlegesen használni szeretnéd a kerékpárt valamint nem utolsósorban a testmagasságod. Még az elején szeretnénk megjegyezni, hogy nemlétezik olyan, hogy univerzális helyes méret - minden méretnek megvannak az előnyei és hátrányai. A crosss valamint a trekking kerékpároknál nincs választási lehetőségi, ezen kerékpárok kerékmérete 28", viszont az MTB kerékpároknál nagyon gyakran találkozunk a 26", 27,5" és 29" méretekkel is. A városi kerékpároknál is gyakran megtalálható a 26" és 28"-as méret. A gyerekbicikliknél a mérvadó szempont mindig a gyerek magassága. 

A nagy méretú kerekek előnyei:

  • a nagy átmérőnek köszönhetően sokkal könnyebb áthajtani a köveken és gyökereken
  • egy tekeréssel nagyobb távot teszel meg, a kerékpár gyorsabb
  • a nagyobb átmérő magasabb komfortot biztosít
  • a középponthoz viszonyítva alacsonyabban van a súlypont, így a kerékpár stabilabb
  • szélesebb nyomvonal, így a kerékpár jobban tapat a talajhoz

A kis méretú kerekek előnyei:

  • a kissebb kerekek alacsonyabb súllyal rendelkeznek - kevesebb energia kell az induláshoz, jobb a gyorsulás
  • jobban irányíthatóak a keskeny és nagyon kanyargós ösvényeken vagy sűrű forgalomban
  • jobban megfelel az alacsonyabb magasságú bringásoknak 165 cm alatt a vázgeometria miatt
  • a kerékpározás úgy általában érzésre játékosabb, élvezhetőbb 
 Váz anyaga:

A vázak gyártásához alumíniumot, magnéziumot, szkandiumot, szénszálat, acélt és ritkán titánt használnak. A továbbiakban megkíséreljük elmagyarázni az egyes anyagok jelentőségét:

Alumínium - az alumínium ötvözetű vázak előnye leginkább a váz alacsony súlya és oldalsó merevsége. Hátránya viszont az alacsony illetve szinte hanyagolható rugalmassága, valamint az acélhoz képest magasabb ára. Az acél vázak jelentős segítő eleme a váz csövek profilációja (kialakítása). Az alumínium vázak az alu (esetleg a típus feltüntetésével - 6061, 7005, 7020 stb.) , allux, alloy, dural, easton, alutron stb. megnevezést hordozzák. A vázak ára és súlya eltérő a különböző alumínium ötvözetek és technológiák függvényében. 

Szkandium - alumínium ötvözet, szkandium hozzáadásával. Ennek az adaléknak köszönhetően az alumínium keményebbé és rugalmasabbá válik, azért ezek a vázak sokkal könnyebbek a hagyományos alumínium vázakhoz képest.

Magnézium - alumínium ötvözet, magnézium hozzáadásával. Ennek az adaléknak köszönhetően az alumínium keményebbé és rugalmasabbá válik, azért ezek a vázak sokkal könnyebbek a hagyományos alumínium vázakhoz képest. A magnéziumos vázak hasonló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a szkandiumosak.  

Szénszál - a szénszál rétegek egymásra helyezve, ragasztóval egy speciális formába helyezve, és annak levegő megvonásával nyomás alatt összesütésével keletkezik. Ez a gyártási módszer lehetőve teszi az anyag hozzáadás, illetve csökkentését a szükséges illetve szükségetlen helyeken. Ezzel nagyon erős, emellett extrém könnyű vázat nyerünk. A technológia tökéletesítésének köszönhetően ezek jelenleg a legjobb anyagú kerékpárvázak.

Acél (Hi-Ten) - az acél vázak előnye azok rugalmassága és alacsony ára. Hátrányuk a nagyobb súlyuk. Ezen hátrányok kiküszöbölése érdekében gyakran alkalmaznak ötvözeteket, pl, Cr-Mo (nemes acél króm és molibdén hozzáadásával) vagy pl Columbus ötvözetet. Az ötvözet keménységének köszönhetően vékonyabb falú csövek alkamazhatóak, így a váz könnyebbé válik. Ezen ötvözetek minőségével természetesen növekszik a váz ára. Az acélt jelenleg leggyakrabban a BMX vázak készítésénék alkalmazzák, ahol maximális igényeket támasztanak az ütközéssel / eséssel szembeni ellenállásra.

Az egyes vázanyagok előnyei:

Alumínium Karbon Acél (Hi-Ten)
+ alacsony súly + szilárdság + merevség
+ merevség + extrémen könnyű + rugalmasság
    + jó kidolgozottság
kolo
Hogyan válasszuk ki a megfeleő  vázméretet?

A váz méretén (magasságán) a középső tengely és a nyeregváz cső közti távolságot értjük. A méret szabály szerint hüvelykben van megadva (1 hüvelyk (coll) = 2,54 cm). A vázak méretei némileg eltérhetnek az egyes márkáktól illetve a vázak kostrukciójától függően.  A kerékpár vázának pontosabb meghatározásához javasoljuk figyelembe venni a lenti táblázatot is, mely az alsó végtagok hossza szerint határozza meg a váz méretét. A Cross (edző) kerékpár váza 1- 2 hüvelykel magasabb is lehet.

Vázmagasság meghatározása testmagasság szerint (felnőttek):

Testmagasság Mountain bike - MTB (coll) Cross kerékpár (coll) Országuti kerékpár (cm)
150 - 155 cm 15" - 16" 16" 50 - 52
155 - 160 cm 16" 16" 52
160 - 165 cm 16" - 17" 17" 52
165 - 170 cm 17" - 18" 17" - 18" 52 - 54
170 - 175 cm 18" - 19" 18" - 19" 54 - 56
175 - 180 cm 19" - 20" 19" - 20" 56 - 58
180 - 185 cm 20" - 21" 20" - 21" 58 - 60
185 - 190 cm 21" - 22" 21" - 22" 60
190 - 195 cm 22" - 23" 22" - 23" 62
195 és több 23" és több 24" 62 - 64

A BMX kerékpárok általában a 105 és 175 cm közti testmagasságnak felenek meg leginkább. A típus leginkább trükközésre, street kerékpározásra felel meg, hosszabb kirándulások vagy túrak esetén ez a típus kényelmetlen. 

Milyen kerékpárt válasszunk a gyerek korához és magasságához képest: 

Kerékméret  A gyermek kora A gyerek magassága cm-ben
12" 2 - 4 90 - 110 cm
14" 3 - 5 95 - 115 cm
16" 4 - 7 100 - 125 cm
20" 6 - 9 (BMX esetében időssebbeknek is) 105 - 135 cm; BMX esetében egészen 175 cm-ig
24" 8 - 12 115 - 155 cm
26" 10 és több 155 cm és több


Váz méretének meghatározása az alsó végtagok hossza alapján (felnőttek)

A váz magassága a nyeregváz cső hosszával adott, ehhez igazodik a váz többi mérete. Ezt a méretet ,,középpont" - nak nevezzük. Az általános javaslat szerint a mountain bike magasságát úgy határozzunk meg, hogy a kerékpárt átlépve álló kerékpáros térde fölött a felső cső (vízszintes) az ülepe alatt kb. 5 cm - rel helyzkedjen el. A javasolt vázmagasságok a következő táblázatban vannak feltüntetve, segítségül hozzáadva a testmagasságokat is.

Testmagasság Lábhossz Váz méret
Sportolói használat Szabadidő használat
161 cm 72 cm 40 cm 15,7" 42 cm 16,5"
165 cm 75 cm 42 cm 16,5" 44 cm 17,3"
169 cm 79 cm 44 cm 17,3" 46 cm 18,1"
173 cm 82 cm 46 cm 18,1" 48 cm 18,9"
179 cm 87 cm 48 cm 18,9" 50 cm 19,7"
183 cm 89 cm 50 cm 19,7" 52 cm 20,5"
187 cm 92 cm 52 cm 20,5" 54 cm 21,3"
193 cm 96 cm 54 cm 21,3" 56 cm 22"
Felszereltség - komponensek 

Komponenseknek nevezzük a kerékpáron található egyes felszereléseket, részeket. Ezek a fékek, váltó, fékkarok, pedálok, nyereg, nyeregcső stb stb. A legmegfelelőbb, ha az egyes komponensek esetén egy teljes szettet választunk, így a kerékpáron egyforma minőségű és típusú komponensek kerülnek felszerelésre, lehetőleg egy gyártótól.  egy egyszerű szabályt érvényes, minél jobb a komponensek minösége, annál megbízhatóbbak hosszútávon, annál magasabb az élettartama, viszont az ára is. A legolcsóbb komponensek gyakran készülnek vékony anyagból, de akár műanyagból is, míg a legmagasabb minőség esetén a felhasznált alapanyagok a szkandium, titán és karbon. A drága komponensek nagy mértékben csökkentik a kerékpár súlyát, ami nagyon fontos lehet a hosszabb kiruccanások során.

Fékek

A fék a kerékpáron a legfontosabb biztonsági elem. Az egyes féktípusok különböznek hatékonyságukban és konstrukciójukban:

Egy vagy két forgáspontú, közép vagy oldalhúzós fék - Ennél a féknél a fékgumi mindig merőleges a felnire. A fék hátránya, hogy körülményes a középpontban való tartása, nehéz beállítani, érzékeny a koszra és a fékereje sem a lehető legjobb. Típusaitól függen változik ezen fékek hatékonysága. A modern kerékpárok ezen féktípusokat már nem nagyon használják. Előfordulásunk mostanság leginkább már csak az olcsób gyerkbicikliknél jellemző. 

V-fékek (V-Brake) - Ez a legelterjedtebb fékrendszer típus a mai kerékpárokon. Szerkezeti működésükre az jellemző, hogy függőleges fémkarokat közelítünk egymás felé a fékkarral mozgatott bowden segítségével. Előnyük, hogy nagyon könnyen karbantarthatóak. Hátrányuk, hogy nedves időben elveszítik hatékonyságuk nagy részét a csúszós felületnek köszönhetően. 

Kontrafék - a dobfék egy típusa, mely a hajtókarok ellentétes mozgására lép működésbe. A hátsó kontrafék amit leginkább városi kerékpárokon, gyerek bicikliken, vagy régi egyszerű kerékpárokon lehet megtalálni. Időjárás független fékerő, gyerekek is könnyen tudják használni.  Hátránya, hogy a a fékereje nem túl nagy és egy hosszú fékezés besütheti, gyorsan felmelegszik, amivel veszít hatékonyságából és a kerék kiszerelése bonyolultabb. Hosszútávon viszont nem igényel karbantartást, ellenáll a nedvességnek, sárnak, vagy a durva használatnak is akár. 

Mechanikus tárcsafék (Mechanical Disc Brake) - A mechanikus tárcsafék rendszerek V-fék karral kompatibilisek. A bowden húzásával működtetünk a féktest külső oldalán egy csigás munkahengert, ami mozgatja a fékbetétet. A féktest belső oldalán lévő fékpofa nem mozog a kar húzásakor, azt fix beállítással állítjuk a tárcsától. Mint minden bowdennel működő fékrendszer itt is fontos a jó minőségű és állapotú bowdenek és bowdenházak használata. Előnyük a hidraulikus tárcsafékekkel szemben a áruk. 

Hydraulikus tárcsafék (Hydraulic Disc Brake) - a mechanikus tárcsafékhez képest a hidraulikus tárcsafék működéséhez fékfolyadékra van szükség. Ebből adódóan a fékezés nagyon hatékony (sokkal magasabb mint a mechanikus féktípusoknál) és használata teljesen intuitívam érzékeny.  Ezen típust főleg az igényes felhasználók választják, gyakori fékezésekhez (pl downhillezés, gyakori lejtős terepen való gurulás) vagy nagyobb testsúlyú felhasználok számára a legjobb választás.  További előnyei, hogy a nagyon precíz, és típustól függően jól személyre szabható működés,  nagyobb fékerő, ami jobban adagolható, mindegyik fékkarja egy ujjal működtethető , gyorsabban visszahűlnek mint a bowdenes tárcsafékek (ez a tartós és erős fékezésnél fontos), nincs probléma a bowdenezéssel, és a koszolódással. Hátrányuk a magas ár, magasabb romlékonyságuk, összetettebb szervizelési igény. 

Villák

A kerékpáron alkalmazott villák esetében két alaptípust különböztetünk meg: merevvilla és teleszkópos villa. Az első kereket magukba foglaló első villák, legfőképpen a teleszkópos változataik, nagymértékben növelik a menetkomfortot. Típusonként több paraméterben különböznek, melyeket fontos figyelembe venni: 

A villák anyaga - itt ugyanazon szempontokara kell figyelni mint a váz választásánál

Rugózás mértéke - ez mutatja, milyen mertékben tud a villa rugózni

  • merevvilla - ez a villatípus főleg a városi vagy az országúti kerékpárokra jellemző, ahol jellemzően egyenes és jó minőségű úton használjuk a kerékpárt, vagy esetleg az olcsóbb árkategóriájú alacsonyabb sorozatokból származó kerékpároknál használatos
  • 40-64 mm - ideális a városi, trekking vagy cross kerékpárokhoz, ahol az előrelátható használat főleg a könnyű terepre, rosszabb minőségű utakra korlátozódik (például macskaköves utak, földesutak, könnyebb erdei utak és hasonló)
  • 65-80 mm - ideális az MTB és cross kerékpárokhoz, közepesen igényes hegyi utakra (erdei utak, könnyebb trailek)
  • 81-100 mm - ideális nehezebb hegyi túrákhoz (erdei utak, kövek, gyökerek, közepesen nehéz downhill - trail)
  • több mint 100 mm - e típusú villákkal főleg az összteleszkópos kerékpárokat szerelik fel, melyek a legnehezebb tereptípusoknál használatosak. Főként downhillhez, freeridehoz használják őket. 

A rugózás típusa, zárhatóság, rugózás beállítása - a választékban egy egész sor villatípus található, az egészen kemény rugós villáktól indulva, melyek nem fixálhatóak egészen a könnyű alu vagy titán villákig, melyek rugózása pontosan állítható. Az utóbbi típusok akár egy kézmozdulattal zárhatóak ez az ún. lock out. A kovetkező paraméterek a villa típusnevében találhatóak, s egyedileg jelölik a villa tulajdonságait. A magyarázat kedvéért nézzük meg némelyiket: 

  • LO - zárható  villa (zárás a villán, némely gyártónál a Speed Lockout kifejezés használatos, amivel azt jelölik, hogy a záráshoz nincs szükség semmilyen szerszámra) (LOCK OUT)
  • LOD - zárható villa a rugózás beállításának lehetőségével (zárás a villán) (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • ELD - elektronikusan zárható villa a rugózás beállításának lehetőségével (zárás a villán) (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • MLO - mechanikusan zárható villa (zárás a villán), egyszerű mechanikus rendszer (MECHANICAL LOCK OUT)
  • HLO - hidraulikusan zárható villa (zárás a villán), a villa egyik lábában egy hidraulikus rendszer található, amely egyben tompít, vagy egy teljesen zárja a rugózást (HYDRAULIC LOCK OUT)
  • RL / RLO - távolról vezérelhető villa (zárás a kormányról) (REMOTE LOCK OUT)
  • RLD - távolról vezérelhető villa (zárás a kormányról) saját tompítással (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
  • TAD - állítható rugózás és tompítás (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
  • TR - állítható rugózás és távolról vezérelhető villa (zárás a kormányról) (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
  • AIR - légrugós villa - a villa keménysége a légnyomással állítható és a terepviszonyokhoz igazítható (AIR SPRING)
  • D - rugós villa - a rugózást egy beépített rugó biztosítja (COIL SPRING)
A kerékározás ergonómiája - nyereg beállítása

Állítsa be a nyereg megfelelő magasságátúgy, hogy ülő helyzetben kiegyenesített lába sarkával elérje a pedálokat. Tekeréskor a lábujjhely a pedálon helyezkedik el és a lába pedál alsó helyzetében enyhén be van hajlítva. A csípő semmi esetben se mozogjon jobbról balra. A csípő tekerés közben legyen szinte mozdulatlan.

A nyereg dőlése a kerékpáros igénye, vagy a kerékpár típusa szerint beállítható. A mountain bike, cross és országúti kerékpároknál a vízszintes helyzet az ideális.