Vissza

Összehasonlított termékek

Így tartsd karban a BMX-edet, hogy minél tovább bírja a strapát

Az ápolt bringa gyors bringa. Valamennyi, motorral és motor nélkül működő kétkerekűre igaz ez a mondás. Éppen ezért BMX-tulajdonosként a szorgalmas gyakorlás és a menőbbnél menőbb trükkök elsajátítása mellett a bringád karbantartásáról is gondoskodnod kell.

 

Így tartsd karban a BMX-edet, hogy minél tovább bírja a strapát
Így tartsd karban a BMX-edet, hogy minél tovább bírja a strapát

Bármennyire strapabíró ugyanis egy freestyle BMX kerékpár, idővel kopások és horpadások fogják díszíteni, csavarok és küllők veszhetnek el, a lánc túlságosan meglazulhat és a gumiabroncs nyomása is jóval az optimális szint alá csökkenhet. Fontos tehát, hogy a rendszeres tisztítás mellett két-három hetente alaposan ellenőrizd a bringád állapotát, és ha szükséges, javíts rajta. 

Ezekre az eszközökre lesz szükséged: 

  • imbuszkulcskészlet
  • törlőrongyok
  • kenőanyag
  • zsírtalanító spray
  • küllőkulcs
  • gyűrűkulcskészlet
  • kerékpárpumpa

Lehetőleg természetes fényviszonyok között végezd a kerékpár tüzetes átvizsgálását, nézd meg, hogy van-e bármilyen repedés vagy horpadás a vázon, a kormányon, a küllőkön, és azt is, hogy kilazult-e bármelyik csavar. Biztos, ami biztos, imbuszkulcssal húzz egyet valamennyi anyacsavaron.

 

Mosd le, majd olajozd újra a mozgó alkatrészeket

Az rendben van, hogy minden egyes használat után letörlöd a port a kerékpárról, de havonta egy-két alkalommal érdemes alaposan átmosni az olajos részeket, ahol a szokásosnál jóval több kosz halmozódik fel: a láncot és a lánckereket, a fékeket, a kerékagyakat, a hajtókart, valamint a kormányszárat (stucni) és a  kormánycsapágyat. Arra azonban ügyelj, hogy a csapágyakon soha ne alkalmazz vízsugaras tisztítást.


A kormányszár beállítása

Havonta egyszer erre is sort kell keríteni, hiszen a különböző trükkök és ugrások, amiket a kerékpárral végzel, folyamatos nyomás alatt tartják a kormányt, ezáltal könnyen meglazulhatnak annak részei. A legjobb, amit tehetsz, hogy kiveszed a helyéről a kormányszárat, felkensz rá némi olajat, majd szorosan visszailleszted a rúdra. Lehetőleg minden használat előtt győződj meg róla, hogy a kormányszár elég szorosan illeszkedik-e a rúdhoz. 

Légnyomás 

Az előző teendőhöz hasonlóan a gumik légnyomását is minden elindulás előtt, illetve hetente legalább egyszer csekkolnod kell. Az optimális légnyomás elsősorban a kerékpárgumi típusától, a kerékpár használatának mikéntjétől és egyéni preferenciáktől függően változik. Az azonban minden kerékpár esetében igaz, hogy a megfelelő légnyomás fenntartásával a gumi és a felni is sokkal lassabban használódik el. Egy nyomásmérővel rendelkező kerékpárpumpával a legegyszerűbb beállítani az ideális guminyomást.

 

A pedálok és a csapágyak feszességének beállítása

Az első és a hátsó kerékagyat működtető csapágyakat, valamint a pedálokat és azok hajtókarát is vedd szemügyre. Ha nem elég szorosak, csavarj rajtuk párat az imbuszkulccsal, így sokkal biztonságosabb, hatékonyabb és élvezetesebb lesz a trükközés. 

 

A lánc feszességének beállítása

Bizonyára tapasztaltad már, milyen kattogást és rángásokat okoz tekerés közben a túl laza vagy a túl feszes lánc. Ezt a hátsó kerék és a lánc újraillesztésével orvosolhatod. 

  • Lazítsd fel a hátsó kerék tengelycsavarait. 
  • A láncot az elülső lánckeréknél szedd le először, és csak ezután az agy fogaskerekéről. 
  • Egyik kezeddel húzd hátra a kereket annyira, hogy a lánc feszüljön. 
  • Másik kezed és a megfelelő méretű gyűrűs csavarkulcs segítségével húzd meg a lánc ellentétes oldalán lévő anyacsavart annyira, hogy rögzítse a kereket és ne csússzon vissza a papucsba.
  • Told el a kereket a lánc oldal felé és húzd meg a lánc felőli anyacsavart is.
  • Addig ismételd mindezt, amíg a kerék középre nem esik, és a lánc megfelelő feszességű nem lesz. 

A küllők és a kerekek helyreigazítása 

A küllők a küllőanyák révén csatlakoznak a felnihez, ám ha ezek az anyák kilazulnak, akkor a kerék is ingatag lesz. Két-három hetente ezért a kerekeket is ajánlott alaposan átnézni és a kilazult küllőket küllőkulccsal meghúzni. 
 

A pedálrendszer tisztán tartása 

MiVel a hajtóműre és a lánckerékre is komoly nyomás nehezedik, gyakran keletkezhetnek rajtuk horpadások, repedések. Emellett, lévén, hogy mozgó alkatrészekről van szó, jelentős mennyiségű szennyeződés is összegyűlhet a kerékpár hajtóművében. Fontos, hogy havonta egyszer a hajtóművet is szétszedd és megtisztítsd, majd megolajozd az alkatrészeket. Ilyenkor ellenőrizd, hogy a csapágyak megrongálódtak-e, s amennyiben igen, mindjárt cseréld is le őket újakra.

A fékbetétek állapotának ellenőrzése

Azok, akik versenyszerűen BMX-eznek, általában megválnak a fékektől. Kezdő szinten azonban szükség van a fékrendszerre, ahogy arra is, hogy kéthavonta ellenőrizzük annak állapotát. Nincs mese, a kopott fékbetéteket is újakra kell cserélni.

 


Hasonló cikkek

Iratkozz fel és sosem maradsz le!
Akciós hírlevél