Vissza

Összehasonlított termékek

Tudtad, hogy a gördeszkát háborúkban is bevetették? – Érdekességek a gördeszkázásról

Bár a gördeszkázás igen fiatal sportágnak számít, töretlen népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy ma már a világ legtöbb országában található skatepark. De vajon mikor és hogyan született? Összegyűjtöttünk néhány érdekességet a skateboardozásról – nem csak deszkásoknak.

Tudtad, hogy a gördeszkát háborúkban is bevetették? –  Érdekességek a gördeszkázásról

Járdaszörfözésként kezdődött 

  

„Sidewalk surfing” – így nevezték a hullámlovaglás szárazföldi változatát, amit az 1960-as évek kaliforniai fiataljai találtak fel egyszerűen úgy, hogy deszkáikra kerekeket szereltek. Ez volt az első gördeszka, ami szinte csak szlalomozásra volt alkalmas, ugyanakkor a városi környezetben való gurulás hasonlóan klassz élményt nyújtott a fiatalok számára, mint a vízben szörfözés. Eleinte gördeszkázás mezítlábas sport volt, majd ahogy komolyodott, fejlődött és terjedni kezdett a műfaj, szokássá vált a cipőhasználat, idővel pedig már képbe kerültek a kimondottan gördeszkázásra szánt lábbelik is.

Az első gördeszkás cipőt...

...1965-ben tervezték meg és „Randy 720” néven dobták piacra  and named “Randy 720.” A Randolph Rubber Company által elsőként kivitelezett lapos talpú deszkás cipők  később sok más gyártót, többek között a híres Vanst is megihlették.

Az első tervezett deszkák téglalap alakúak voltak

Eredetileg nem olyan lekerekített formája volt a gördeszkáknak, mint amilyennek mi megismertük őket. Tulajdonképpen egy 2x4 láb hosszú deszkalap volt, amihez négy kereket illesztettek. Idővel aztán a gyártók a sebesség, az egyensúly, a tartósság és más fontos tényezők alapján egyre jobb és könnyebben használható aerodinamikai termékeket készítettek.

A gyorsaság a csapágyakon múlik

Sokan tévesen azt gondolják, hogy a kerekek vagy az építési minőség határozza meg a haladási sebességet, a kutatások szerint azonban a csapágyaknak van ebben a legnagyobb szerepe: minél magasabbra helyezzük a csapágyakat, annál gyorsabban tudunk gurulni a gördeszkával.

A gördeszkások mindkét lábbal egyformán ügyesek

Egy átlagos sportoló nem mondhatja el magáról, hogy mindkét kezét vagy mindkét lábát ugyanolyan ügyességgel használja. A gördeszkások azonban nemcsak az egyik, hanem mindkét lábukkal és mindkét oldalra ugyanolyan mértékben edzenek, a sok gyakorlás révén pedig gondolkodás nélkül képesek ugyanazt a trükköt jobb és bal lábbal is elvégezni.

Honnan jött a „goofy stance” elnevezés?

Kétlábas menőség ide vagy oda, mindenkinek van egy természetes alapállása a deszkán: azoknak, akik hagyományosan gurulnak, a bal lábuk van elöl és jobb lábbal hajtják magukat, míg a goofy-sok fordítva csinálják – csakúgy, mint a Disney-karakter, Gofi kutya.


A világ leghosszabb „ollie”-ja
A tapasztaltabb deszkások közül sokan próbálnak meg világrekordokat dönteni, így a majdnem minden gördeszkás trükk alapjaként szolgáló „ollie”-ból (amikor ugrás közben a deszka a talpra tapad) is létezik eddigi leghosszabb: Jordan Hoffart valamivel több, mint 5 méteren át képes ollie-zni.

Balesetveszély

Ami a gördeszkás balesetek számát illeti, a legtöbb statisztikai adat a sportág szülőhazájából kerül ki: Amerikában naponta átlagosan 176 sérülés történik gördeszkázás közben,  melyeknek a bukkanók okozta egyensúlyvesztéstől a korláton trükközés során történő esésekig számtalan oka lehet. És mivel ezek sokkal durvábbak a focis baleseteknél, nagyon fontos, hogy megfelelő védőfelszerelést is viseljenek a gyakorlók.

A háborúkban is bevetettek gördeszkákat

A ‘90-es évek második felében az amerikai hadsereg azzal kísérletezett, hogy a harctér szűk terein, ahol például a katonai teherautók nem férnek el, gördeszkával közlekedjenek. Ám mivel harci helyzetekben nem bizonyult sikeresnek, a módszert végül elvetették.

Hasonló termék

Iratkozz fel és sosem maradsz le!
Akciós hírlevél